Συνέντευξη Maison Faliakos: Ένα όνομα, μία ιστορία, τρεις γενιές…

Συνέντευξη Maison Faliakos: Ένα όνομα, μία ιστορία, τρεις γενιές…

Συνέντευξη Maison Faliakos: Ένα όνομα, μία ιστορία, τρεις γενιές…

Πραγματικά ότι και να γράψεις γι΄αυτόν τον ιστορικό Οίκο μόδας, που στολίζει την Ελληνική μόδα με την πολυετή παρουσία του είναι λίγο. Θα μπορούσα ώρες ατελείωτες να γράφω και να λέω το τι ήταν ο ογκόλιθος της μόδας Κώστας Φαλιάκος και το τι ιστορία έχει από πίσω του το Maison Faliakos.

Θέλησα όμως να ανοίξω τον κύκλο των συνεντεύξεων εδώ στο site Primadonnavera.gr, με μία τέτοια βαριά, ουσιαστική, αφιερωματικού χαρακτήρα συνέντευξη, μαθαίνοντας και εγώ μαζί σας πολλά και σημαντικά πράγματα γι΄αυτό τον οίκο.

Έτσι λοιπόν μία ηλιόλουστη μέρα εδώ στην Αθήνα, κατηφόρισα στο πολύ ωραίο νεοκλασικό κτίριο της οδού Aρχιμήδους 21 στο Παγκράτι, εκεί όπου που βρίσκεται το Maison Faliakos. Εκεί με υποδέχτηκαν με χαρά ένας ταλαντούχος , εξαιρετικός άνθρωπος, με σπουδαίες γνώσεις πάνω στην μόδα, από τον τρόπο που μιλάει θα μπορούσε να τον χαρακτηρίσει κανείς και ως Ακαδημαικό της μόδας και δεν είναι άλλος από τον Χρήστο Πετρίδη, ο οποίος είναι ο head&creative director της Haute Couture και τoυ Bridal του οίκου και ο Βενέδικτος Αντίπας, ο creative director του prêt à porter, ένας πολυτάλαντος άνθρωπος, πραγματικός καλλιτέχνης, με εξίσου πολύ καλές γνώσεις πάνω στην μόδα.

Ακολούθησε μία πάρα πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση, που ειπώθηκαν πολλές και σκληρές αλήθειες που αφορούσαν την Ελληνική μόδα, επίσης για πρώτη φορά δόθηκε η ευκαιρία μέσα από αυτή τη συνέντευξη, να αναπτυχθεί με περισσότερες λεπτομέρειες η φιλοσοφία του οίκου, αλλά και οι τρεις γενιές που τον πλαισιώνουν και συνεχίζουν επάξια την ιστορία του οίκου αυτού κ.α πολύ σημαντικά και ενδιαφέροντα πράγματα που θα διαβάσετε παρακάτω.

Πρόκειται για μία ΄βαριά΄ συνέντευξη που σίγουρα θα συζητηθεί. Απολαύστε την.

Από τον Σπύρο Καλαματιανό | Οι φωτογραφίες είναι από το αρχείο του Maison Faliakos


Λέξεις που χρησιμοποιούμε πολύ συχνά στη δουλειά μας: Μόδα, ομορφιά, γυναίκα και ρούχο. Τι εικόνες σας έρχονται στο μυαλό όταν ακούτε αυτές τις λέξεις;                    

Christos Petridis: Η ομορφιά δεν έχει καμία σχέση με δεδομένα, γυναίκα είναι όμορφη όποια γυναίκα το αισθάνεται ότι είναι όμορφη και το βγάζει, δεν έχει σχέση με το ύψος, κιλά, κτλ, ούτε με δεδομένα πρότυπα. Έχει σχέση με την εσωτερική καλλιέργεια και τον τρόπο που κινείται, φοράει ένα ρούχο κτλ. Εγώ δεν έχω χαρακτηρίσει ποτέ μία ωραία γυναίκα επειδή είναι όμορφη εξωτερικά. Εμείς αυτές τις γυναίκες θέλουμε και αυτές οι γυναίκες μας εκπροσωπούν. Ο ρόλος μας είναι να δώσουμε σε αυτή την γυναίκα τα κατάλληλα όπλα για να αναδείξουν την προσωπικότητα της και αυτά τα όπλα δεν είναι άλλα από τα ρούχα. Ουσιαστικά εμείς υπηρετούμε μία γυναίκα, προτείνουμε μέσα από τις απόψεις, σκέψεις, γνώσεις μας τα κατάλληλα ρούχα, έτσι ώστε να αναδείξουμε την γυναίκα μαζί με το ρούχο.

img_6957web

Ποιες είναι οι πηγές έμπνευσης για εσάς;

Christos Petridis: Για εμένα είναι οι εικόνες. Μπορεί να μου δώσει έμπνευση το πώς κινείται ένα δέντρο, μία ταινία, ένας άνθρωπος που κινείται στο δρόμο, ένα κτήμα, το οτιδήποτε. Γι΄αυτό και είμαι πολύ παρατηρητικός, μπορεί να ξεχνάω ονόματα ή αριθμούς, αλλά εικόνα ποτέ. Οι εικόνες για εμένα είναι αυτές που τρέφουν το μυαλό μου.

Venediktos Adipas: Σίγουρα είναι οι εικόνες αλλά και από τις υποκουλτούρες, γιατί θεωρώ ότι η μόδα από εκεί έχει ξεκινήσει, δεν έχει ξεκινήσει από τα σαλόνια και αν είχε ξεκινήσει από τα σαλόνια, αυτό είχε γίνει τους προηγούμενους αιώνες και όχι στους δικούς μας αιώνες. Δηλαδή θεωρώ ότι από το 1910, για εμένα η μόδα έχει να κάνει με τους δρόμους και τις υποκουλτούρες. Μετά εμπνέομαι από τα διάφορα κινήματα της τέχνης, επίσης μια πηγή έμπνευσης είναι η τεχνολογία, (αυτό είναι κάτι που έγινε τα τελευταία χρόνια). Κάτι το οποίο με κάνει να εμπνέομαι κατά κύριο λόγο, είναι οι δεύτερες και τρίτες έννοιες από την οποιαδήποτε εικόνα. Όλα αυτά δεν σταματούν ποτέ, είναι ανεξάντλητα και αυτό είναι το πιο ωραίο πράγμα στην δουλειά μας.

Μάλιστα. Εδώ βρισκόμαστε σε έναν ιστορικό χώρο. Το Maison Faliakos μετράει 40 χρόνια επιτυχημένης πορείας, τόσο εντός συνόρων, όσο και εκτός. Αναλάβατε ένα πολύ βαρύ φορτίο και δύσκολο έργο όταν μπήκατε στο κατώφλι αυτού του οίκου. Πως νιώθετε γι΄αυτό;

Christos Petridis: Αυτό είναι τελείως διαφορετικό και για τους δύο… Εγώ εμφανίστηκα στον Κώστα Φαλιάκο το 1993. Ότι έχω μάθει το έχω μάθει εδώ, διότι ενώ είχα τελειώσει μία ιδιωτική σχολή δεν είχα δουλέψει πουθενά. Ο Κώστας Φαλιάκος έκανε τότε μόνο υψηλή ραπτική, μαθήτευσα και εργάστηκα πάνω στην πραγματική υψηλή ραπτική, όπως δουλεύεται στη Γαλλία, όπου και από εκεί ξεκίνησε. Αργότερα μπήκαμε στην διαδικασία να κάνουμε prêt à porter. Υπήρξα δέκα χρόνια δίχως τον Κώστα και μετά τον θάνατο του, εξέλιξα τον οίκο μόδας με περισσότερο prêt à porter και bridal, πήγα σε διάφορες εκθέσεις, ψάχτηκα με υφάσματα κτλ, γενικά έκανα ενέργειες για να προχωρήσω πράγματα και καταστάσεις που δεν υπήρχαν σε αυτόν τον ιστορικό οίκο. Τα τελευταία 2 χρόνια, μπήκε σε αυτήν την τροχιά και ο Βενέδικτος.

Εγώ είμαι ένας ενδιάμεσος της ιστορίας, γιατί έχω ζήσει δέκα χρόνια με τον ιδρυτή του οίκου αυτού, το συνέχισα ως ο επόμενος συνεχιστής και τώρα έχω δίπλα μου τον μεθεπόμενο. Οπότε είμαστε ήδη τρεις γενιές. Ο Βενέδικτος καλείται αυτήν την στιγμή να συνεχίσει (ως ένα κομμάτι), μία παράδοση του Maison που ξεκίνησε από τον Φαλιάκο, δίχως καν να έχει γνωρίσει τον Φαλιάκο (φυσικά τον γνωρίζει μέσα από το έργο του και μέσα από εμένα)… Τώρα για το πώς αισθάνομαι, μπορώ να σου μιλάω μέρες… Βρίσκομαι σε αυτόν τον οίκο 24 χρόνια, είναι το σπίτι μου, είναι η ζωή μου, είναι αυτό που προσπαθώ να κάνω, να δώσω, έχω ζήσει πολύ όμορφες και άσχημες στιγμές εδώ, έχω κάνει πάρα πολλές κολεξιόν, είναι πολλές έντονες εικόνες που έχω από εδώ και αισθάνομαι μεγάλη συγκίνηση όταν τις θυμάμαι. Είμαι τυχερός γιατί μπήκα πάρα πολύ νέος και έχω ζήσει διαφορετικές εποχές, διαφορετικά life style, στιλ, ήθη, συν ότι έπαιρνα από τον Φαλιάκο πράγματα και καταστάσεις από την μόδα που υπήρχε πριν δεκαετίες… Έχω γνωρίσει ανθρώπους της τότε μόδας, αλλά και πιο πριν ακόμα, κ.α. Όπως καταλαβαίνεις έχω αποκομίσει πολλά πράγματα, είναι πολλοί κρίκοι και από μόνος του ένας κρίκος μπορεί να αποτελέσει μία αλυσίδα… Αυτό προσπαθώ να μεταλαμπαδεύσω στον Βενέδικτο.


img_7273web

Venediktos Adipas: Εγώ έχω τελείως διαφορετικές εικόνες και εμπειρίες από το Maison Faliakos. Δεν ήρθα εδώ ως μαθητής, ήρθα έτοιμος σχεδιαστής, είχα δουλέψει στον Κοντέντο, μετά έκανα δικά μου ρούχα, είχα φύγει στο εξωτερικό και ήρθα με άλλα διαφορετικά πράγματα στο νου μου. Οπότε εγώ εδώ το είδα σαν πρόκληση και είναι μία συνεχής πρόκληση η οποία δεν σταματάει ποτέ, γιατί εάν σταματήσει θεωρώ ότι σταματάει και η δημιουργία.

faliakos-05-04

Θα ήταν ενδιαφέρον να μας αναλύσετε λίγο τη φιλοσοφία του Maison Faliakos

Christos Petridis: Xαίρομαι που μου κάνεις αυτή την ερώτηση, γιατί λειτουργούμε με έναν τρόπο που δεν είναι συνηθισμένος στην Ελλάδα. Εμείς προσφέρουμε σε έναν χώρο (που είναι Maison) τρεις βασικές σειρές στο κοινό, είναι η Υψηλή Ραπτική που είναι κάτι που υπήρχε από παλιά, το κομμάτι των νυφικών prêt à porter και έχουμε το prêt à porter που (έκανα παλαιότερα εγώ) κάτι που έχει ο Βενέδικτος, (διότι εμπιστεύομαι το μυαλό του, την δημιουργία του, γι΄αυτό τον κάλεσα κι΄όλας εδώ) και τον βοηθάω με την τεχνογνωσία μου. Αυτό προσπαθούμε να περάσουμε στην αγορά, ότι μπορούμε να προσφέρουμε όλες τις υπηρεσίες σε μία οποιαδήποτε γυναίκα, καλύπτουμε τα πάντα και σε όλα τα βαλάντια, κάτι που δεν υπήρχε παλαιότερα.

Ποιες είναι οι συμβουλές που άκουσες από τον Κωστή Φαλιάκο που μεταφέρεις στον Βενέδικτο και στις πελάτισσες;                                                                                                                      

Christos Petridis: Είναι πάρα πολλά αυτά που μου ζητάς… Είναι μία τέχνη που δεν μαθαίνετε εάν δεν την ζήσεις και δεν την μαθαίνεις διαβάζοντας μόνο βιβλία… Εγώ την έζησα και την έμαθα στον πάγκο… Την έμαθα από τις μοδίστρες, παρακολουθώντας τον Φαλιάκο να κάνει μουλάζ, ρωτώντας τον, κάνοντας λάθη, πειραματίζοντας, χαλώντας πανιά… Η επαφή με την πελάτισσα επίσης, δεν την μαθαίνεις μόνο από τα βιβλία, είναι κάτι τελείως διαφορετικό, έχω φτάσει σε σημείο όταν μιλάω με μία πελάτισσα, να σχηματίζω άποψη και εικόνα από τα πρώτα δέκα λεπτά… Έχει πολλούς ρόλους η δική μας η δουλειά… Όλα αυτά τα έμαθα στην πράξη και από διαφορετικούς ανθρώπους… Μου μετέδωσε απίστευτα και σημαντικά πράγματα, επίσης είδα τρελά πράγματα… Όλα αυτά τα θεωρώ καθήκον μου να τα μεταφέρω κάπου… Και είναι δύσκολο να στα πω όλα, διότι θα γράφεις ατελείωτες ώρες…

Θεωρείτε ότι περνάει κρίση η μόδα στην Ελλάδα;                                                                                   

Christos Petridis: Θεωρώ ότι η μόδα στην Ελλάδα περνάει κρίση πάντα. Δυστυχώς η Ελλάδα είναι μία χώρα που δεν εξελίχθηκε σε κάποια πράγματα, δεν πέρασε διαφωτισμούς, δεν πέρασε Αναγεννήσεις, δεν πέρασε τίποτα. Επίσης δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε κάποια πράγματα και έννοιες στην Ελληνική μόδα. Πόσο μάλλον σήμερα, που περνάμε τόσο δύσκολες στιγμές και σε άλλους τομείς. Η Ελλάδα ποτέ δεν υποστηρίζει την Ελλάδα. Οι περισσότερες Ελληνίδες δεν επιλέγουν το ρούχο γιατί τους πάει, αλλά για το όνομα. Σε μία χώρα που έχουν μάθει ότι το ξένο είναι καλύτερο από το Ελληνικό (και σε αυτό δώσε μου εσύ μία απάντηση γιατί το έχει μάθει έτσι)… Σκέψου τον αγώνα των Ελληνικών brand name που δουλεύουν σκληρά και παρουσιάζουν ένα αξιοπρεπέστατο προϊόν, που δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει το ξένο, γιατί δεν πουλιούνται πουθενά; Και γιατί δεν προωθούνται σωστά; Είναι ερωτήματα που ταλανίζουν το χώρο χρόνια τώρα. Οι ξένοι που έρχονταν στις διάφορες εβδομάδες μόδας που κάναμε, λέγανε΄ εδώ υπάρχουν πάρα πολλά και όμορφα πράγματα, ούτε στην Γαλλία τόσα, στην Ελλάδα γιατί δεν σας πουλάνε;΄΄…Έλα και δώσε μου εσύ απάντηση… Έχουν φτάσει σε σημείο Έλληνες σχεδιαστές να πουλάνε ρούχα τους σε διάφορα σημεία του κόσμου και όχι στην Ελλάδα… Δεν υπάρχει υποστήριξη από το κράτος, μας οφείλουν ακόμα χρήματα από δήθεν επιδοτούμενα προγράμματα που βγαίναμε στο εξωτερικό και πάλι ήμασταν μόνοι μας…Υπάρχουν μεμονωμένες φωνές και τη δεδομένη στιγμή, κραυγές… Πιστεύω ότι όσοι μας διαβάσουν θα βγάλουν πολλά και σημαντικά συμπεράσματα…

Venediktos Adipas: Για εμένα δεν υπήρχε ποτέ Ελληνική μόδα. Υπήρχαν και υπάρχουν μεμονωμένα παραδείγματα καλής δουλειάς, όπου έκαναν και κάνουν καριέρα στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό. Αλλά θα συμφωνήσω με τον Χρήστο ότι δεν υπάρχει σύστημα και οργάνωση στην Ελληνική μόδα και μηδέν υποστήριξη από το Ελληνικό κράτος…

Πρότυπα είχατε όταν ξεκινούσατε να ασχολείστε με τον χώρο της μόδας;                                  

Christos Petridis: Επειδή μεγάλωσα και εκπαιδεύτηκα σε έναν συγκλονιστικό καλλιτέχνη, (κάτι το οποίο το παραδέχτηκαν πολλοί πριν και μετά τον θάνατο του), ήταν τόσο μεγάλο όλο αυτό που έζησα δίπλα του, τόσο εντός, όσο και εκτός συνόρων, που για εμένα αυτό ήταν ένα τεράστιο πρότυπο. Ο Κώστα Φαλιάκος ήταν ένας ογκόλιθος της μόδας… Είδα τον σεβασμό στο πρόσωπο του, από τον κόσμο της μόδας στην Γαλλία, που δεν τον είδα ποτέ στην Ελλάδα…Όπως σου είπα και πριν πήρα πάρα πολλά πράγματα… Πήρα την φιλοσοφία του εξωτερικού δίπλα του και έτσι δουλεύω μέχρι σήμερα, μέρος της φιλοσοφίας αυτής, ήταν ο σεβασμός στην πελάτισσα και να προσφέρεις το καλύτερο, το οποίο δεν ξέρω εάν το καταλαβαίνουν πολλοί στην Ελλάδα…Τώρα ο Βενέδικτος έχει προϊστορία, άλλα βιώματα και θα σου πει άλλη άποψη…

Venediktos Adipas: Μου αρέσουν πάρα πολλοί για διάφορους λόγους, το marketing, το design κ.α πολλά. Δεν με άφησε η παιδεία που είχα να πω ότι θέλω να γίνω σαν αυτόν κτλ. Είχα την τύχη να είμαι δίπλα στον πατέρα μου, ο οποίος ήταν αγιογράφος και να πάρω πολλά πράγματα από εκείνον. Η οικογένεια μου έδωσε πολλά ερεθίσματα και πρότυπα, επίσης λόγο αυτού πήρα πολλά πράγματα, καταστάσεις και προχώρησα με όλα αυτά που πήρα και να συνεχίζω να προχωράω παίρνοντας και άλλα.

Μάλιστα. Τώρα θα ήθελα να κλείσουμε την συνέντευξη μας με την εξής ερώτηση: Πρόσφατα στο επετειακό 20th Axdw που γιόρταζε τα 10 χρόνια λειτουργίας του, την τελευταία μέρα της διοργάνωσης κλείσατε τον κύκλο των show πάρα πολύ εντυπωσιακά κατά γενική ομολογία. Πείτε μου τι ακριβώς είδαμε εκεί;

Venediktos Adipas: Σε ευχαριστούμε πολύ για τα καλά σου λόγια. Παρουσιάσαμε μία κολεξιόν prêt à porter που παίξαμε πολύ με τον αριθμό 3 και έχει να κάνει με το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον (Φαλιάκος, Πετρίδης, Βενέδικτος), είδατε μία καινούργια κατάσταση του οίκου και μία επανασύσταση του προς το κοινό. Η κολεξιόν ονομαζόταν ParisAthensAnterp AW 17/18 που πάλι παίξαμε με το παρελθόν, το παρόν και μέλλον. Ιστορικές στάσεις του Οίκου Maison Faliakos. Άλλα βασικά στοιχεία της συλλογής ήταν μία κομψή αντισυμβατικότητα, γιατί φημίζεται ο οίκος για την κομψότητα και το elegant στιλ του. Επίσης άλλο ένα βασικό στοιχείο, είναι ότι αυτό το μείγμα των όσων σου είπα πρίν (παρελθόν, παρόν, μέλλον), έχει μέσα πολλές δεύτερες και τρίτες ματιές και όλο αυτό το μείγμα, είναι το τώρα αυτού του οίκου. Αυτά ήταν σε γενικές γραμμές αυτά που είδατε στην συλλογή αυτή.

faliakos-04Christos Petridis: Ίσως δεν κατάλαβαν όλοι αυτό που είδαν, αλλά εμείς πετύχαμε τον στόχο μας να κάνουμε τον κόσμο να φύγει με σκέψεις, άρεσε, αλλά κάποιοι κατάλαβαν, ενώ άλλοι δεν καταλάβαιναν. Κατά συνέπεια λοιπόν αυτός ο οίκος, υπάρχει γι΄αυτούς που καταλαβαίνουν. Αυτά τα συναισθήματα και τα ερωτηματικά υπήρχαν και παλαιότερα γι΄αυτόν τον οίκο. Κάποιοι δεν μπορούσαν να καταλάβουν αυτό που λέμε ‘το πιο πάνω σκαλοπάτι΄. Εμείς είμαστε για όλους εκείνους εδώ που μπορούν να καταλάβουν και να εκτιμήσουν το πιο πάνω σκαλοπάτι και την όλη φιλοσοφία του Maison Faliakos.

faliakos5

Κλείνοντας σε ευχαριστούμε πάρα πολύ που ήρθες εδώ και κάναμε αυτή την τόσο ενδιαφέρουσα συζήτηση, μας έδωσες την ευκαιρία μέσα από την πρώτη συνέντευξη του site Primadonnavera.gr να πούμε πολλά και σημαντικά πράγματα. Ευχόμαστε σε εσένα τα καλύτερα και στο site να κάνει ωραία και ουσιαστικά πράγματα.

faliakos.com

Share this...
Share on FacebookShare on LinkedInPin on Pinterest

RELATED ARTICLES

Τζέιμς Γκαλάνος: Ένας σχεδιαστής-θρύλος της υψηλής ραπτικής

Τζέιμς Γκαλάνος: Ένας σχεδιαστής-θρύλος της υψηλής ραπτικής

O Τζέιμς Γκαλάνος (James Galanos) γεννήθηκε στις 20 Σεπτεμβρίου 1924 και απεβίωσε στις 30 Οκτωβρίου 2016. Ήταν Αμερικανός σχεδιαστής μόδας, ελληνικής καταγωγής. Θεωρείται ο άρχοντας του prêt-a-porter. Έγινε γνωστός για τη δεξιοτεχνία του στην κοπή

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ERDEM x H&M: Από τις 2 Νοεμβρίου κοντά μας η νέα συλλογή

ERDEM x H&M: Από τις 2 Νοεμβρίου κοντά μας η νέα συλλογή

Η γνωστή σε όλους εταιρία ρούχων H&M μας έχεις συνηθίσει σε εντυπωσιακές συνεργασίες με οίκους μόδας και πετυχημένους σχεδιαστές. Αυτή τη φορά σειρά έχει ο σχεδιαστής Erdem από το Λονδίνο, ο οποίος για πρώτη φορά

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Κωνσταντίνος Κασπίρης: Μία από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες στο χώρο της μόδας

Κωνσταντίνος Κασπίρης: Μία από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες στο χώρο της μόδας

O Κωνσταντίνος Κασπίρης αναμφισβήτητα ήταν, είναι και θα είναι ένας από τους πιο σημαντικούς ανθρώπους της μόδας. Η φήμη του και οι διακρίσεις του έχουν ξεπεράσει τα Ελληνικά σύνορα! Απλός, σεμνός, ταπεινός, δίχως σνομπισμούς και

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ