Φιλήμων: Ο Έλληνας σχεδιαστής μόδας που άφησε εποχή με τις δημιουργίες του

Φιλήμων: Ο Έλληνας σχεδιαστής μόδας που άφησε εποχή με τις δημιουργίες του

Φιλήμων: Ο Έλληνας σχεδιαστής μόδας που άφησε εποχή με τις δημιουργίες του

O Φιλήμων, ένας εκ των κορυφαίων Ελλήνων σχεδιαστών μόδας, η ζωντανή ιστορία της Ελληνικής μόδας, που άφησε εποχή με τις δημιουργίες του, αλλά πάνω απ΄όλα, πρόκειται για έναν εξαιρετικό άνθρωπο. Μερικές λέξεις που τον διακρίνουν είναι το ήθος, η σεμνότητα, η σοβαρότητα, η κομψότητα και αυτό που λέμε πραγματικός κύριος, πραγματικός αριστοκράτης και εξαιρετικός οικοδεσπότης. Είχα την τύχη πρόσφατα να τον συναντήσω στο διαμέρισμά του στο Κολωνάκι και να μου παραχωρήσει μια συνέντευξη για λογαριασμό του site Primadonnavera.gr, μια συνέντευξη που δεν ήθελα με τίποτα να τελειώσει, διότι απολάμβανα τα πολύ ενδιαφέροντα πράγματα που λέγαμε για την καριέρα του και πολλά άλλα σημαντικά πράγματα, τα οποία θα διαβάσετε παρακάτω. Απολαύστε τον!

by Σπύρος Καλαματιανός

Θα ήθελα να ξεκινήσουμε τη συνέντευξη μας με την εξής κλασική ερώτηση. Πότε και πως ασχοληθήκατε με το χώρο της μόδας;

Το 1953 πήγα στο Παρίσι, μπήκα στην Νικόλ Ντε Ποζάρ. Με το πέρας του χρόνου, με κάποια γνωριμία που είχα από τους συγγενείς μου, πήγα στον Jean Desses (Έλληνας σχεδιαστής από την Αλεξάνδρεια που διέπρεψε στην εποχή του), ο οποίος με καλοδέχτηκε και έμεινα κοντά του, παράλληλα με τις σπουδές μου. Ήμασταν τρεις μαθητές του, ο ένας ήταν ο Valentino, ο άλλος ήταν ο Guy Laroche και ο τρίτος ήμουν εγώ, που δουλέψαμε μαζί, μας έμαθε τα πάντα γύρω απ΄τη δουλειά, από το πώς να περνάμε την κλωστή, να ράβουμε κτλ. Τελειώνοντας τις σπουδές μου, γύρισα στην Ελλάδα και για ένα διάστημα, πήγα στο ατελιέ του Ντίμη Κρίτσα, διότι ήθελα να μπω στο πνεύμα το πώς δουλεύουν στην Ελλάδα. Κάπως έτσι ξεκίνησα από μία σοφίτα (θέλω να λέω τα πράγματα με το όνομά τους), παρόλο που είχα την οικονομική άνεση να κάνω τα πάντα, ο πατέρας μου δε μου το είχε συγχωρήσει. Θυμάμαι έλεγε χαρακτηριστικά: «Τι θα πω; Ότι ο γιος μου είναι μόδιστρος;». Το θεωρούσε ποταπό. Με το πέρας του χρόνου, όταν είδε ότι έκανα πράγματα και ανέβαινα, (διότι η αλήθεια είναι ότι όλος ο ελληνικός τύπος με αγκάλιασε και πάντα είχα τεράστια αφιερώματα κτλ. Δόξα σι ο θεός είμαι χορτάτος από δημοσιότητα και προβολή)… Θυμάμαι στο ξεκίνημα, κάνοντας διάφορες επιδείξεις, ήμουν ο πρώτος που χρησιμοποίησε στην Ελλάδα επώνυμες κυρίες των Αθηνών, κάνοντας φιλανθρωπικές επιδείξεις κ.α. Έκανα πάρα πολλές επιδείξεις εντός και εκτός Ελλάδος. Είχα στο πλευρό μου πάντοτε μία πολύ αγαπημένη φίλη, η οποία μου οργάνωνε όλες τις επιδείξεις εν ονόματι Τασή, με την οποία κάναμε πολλές πετυχημένες δουλειές, εντός και εκτός συνόρων…

                             filimonas-6

Κάπως έτσι συνέχισα μέχρι τα μέσα του 2003 όπου και αποσύρθηκα από το χώρο. Βλέπεις, εδώ στην Ελλάδα δεν υπάρχουν εταιρείες να σε βοηθήσουν και φεύγοντας εσύ να υπάρχει μία συνέχεια, εδώ είναι καθαρά προσωπική δουλειά. Επειδή έχω αποσυρθεί πολλά χρόνια από το χώρο, δεν γνωρίζω, αν οι νεότεροι έχουν από πίσω τους εταιρείες που μπορούν να τους βοηθάνε στην δουλειά τους. Εμείς τότε δεν είχαμε πολλές δυνατότητες, διότι δεν υπήρχαν οι κατάλληλες υποδομές. Παρόλο που τότε είχα συνεργαστεί για ένα διάστημα με τον Γιάννη Τσεκλένη, με τον οποίο κάναμε το Φεστιβάλ Ελληνικής Μόδας, το οποίο άφησε τις μεγαλύτερες προσδοκίες και υποδομές για να προχωρήσει η Ελλάδα στο εξωτερικό. Δυστυχώς, τότε ήρθε η επταετία και ως εκ τούτου το μόνο που καταφέραμε να κάνουμε, ήταν μια μεγάλη προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό που για μεγάλο διάστημα οι βιτρίνες στην Αμερική κι άλλων χωρών του εξωτερικού, υπήρχαν ρούχα Ελλήνων σχεδιαστών… Δεν είμαι άνθρωπος που μου αρέσει να αναμοχλεύει το παρελθόν. Μου αρέσει να πηγαίνω μπροστά, στο τώρα… Τώρα δεν υπάρχει τίποτα, λόγω του ότι απέχω πολλά χρόνια…

Ποιοι άλλοι ήταν οι λόγοι που σας έκαναν να σταματήσετε;

Ήταν περίπου 60 χρόνια δουλειάς. Κάποια στιγμή ο άνθρωπος κουράζεται και πρέπει να σταματήσει και μιλάω για άνθρωπο που δούλευε, ήξερε τη δουλειά. Δεν ήμουν διακοσμητικό στοιχείο, δηλαδή να κάθομαι σε ένα γραφείο, να δίνω εντολές και να δουλεύουν άλλοι για εμένα. Αυτό δεν το δεχόμουν, ήθελα να ελέγχω μέχρι και την παραμικρή λεπτομέρεια. Αγαπούσα αυτήν τη δουλειά, δεν τη θεώρησα ποτέ επάγγελμα, τη θεώρησα λειτούργημα, γι΄αυτό δούλεψα πολλά χρόνια αξιοπρεπέστατα, στηριζόμενος πάντα στις δικές μου πλάτες. Δεν έκανα τις τεράστιες περιουσίες, αλλά μπορώ και ζω αξιοπρεπώς…

Αναμφισβήτητα έχετε κάνει πολλά και σπουδαία πράγματα. Ποιο θεωρείτε ότι ήταν το απόγειο της καριέρας σας;

Θεωρώ ότι η καριέρα μου απογειώθηκε από το 1970 και μετά. Ήταν μια εποχή όπου υπήρξε η άνθηση των τεχνών και των γραμμάτων, αλλά γενικά τότε στη χώρα μας άρχισε να υπάρχει μια άνθηση σε όλα τα πράγματα. Δυστυχώς, σήμερα δεν υπάρχει τίποτα. Θα φύγω κάποια στιγμή και θα λέω μόνο ένα πράγμα: «Ποια Ελλάδα είχα, ποια Ελλάδα έμεινε και ποια Ελλάδα θα μείνει». Λυπάμαι πολύ που το λέω αυτό, αλλά δυστυχώς είναι η πικρή αλήθεια. Δε θέλω να επεκταθώ παραπάνω, γιατί δε θέλω να μιλήσω για πολιτικά…

                                 filimonas-2

Ποιες ήταν οι πηγές έμπνευσής για τον Φιλήμωνα;

Στα μέσα του 1970, επηρεάστηκα πολύ από την Κρητική βράκα, από τις παραστάσεις των Μινωικών τοιχογραφιών κι άλλων εικόνων που είχαν να κάνουν με την Ελλάδα. Έκανα πολλά πρωτοποριακά πράγματα για την εποχή, τα οποία τύγχαναν μεγάλης αποδοχής από τον κόσμο κι είμαι ευγνώμων γι’αυτό. Παρόλο που εκείνη την εποχή ήταν πολύ «βάρβαρο» μία κυρία να πει στον άντρα της, να πάει σε έναν Έλληνα σχεδιαστή να φτιάξει τα ρούχα της. Θυμάμαι ότι ερχόντουσαν μαζί και οι σύζυγοι να δουν, να πουν την γνώμη τους κτλ. Όπως αντιλαμβάνεσαι ήμασταν σε έναν τέτοιο κλοιό που δεν μπορούσαμε να δημιουργήσουμε τρελά πράγματα. Λένε ότι ήταν ένας από τους λόγους που πέτυχα. Εμένα δε μ’αρέσει να περιαυτολογώ. Ακόμη και μέχρι σήμερα τυγχάνω τεράστιας αναγνωρισιμότητας και κολακεύομαι, όταν με σταματάνε στο δρόμο για να με χαιρετήσουν, να με ρωτήσουν τη γνώμη μου για διάφορα πράγματα, παρόλο που απέχω πολλά χρόνια από το χώρο. Ζω σεμνά και ταπεινά, μακριά από τις κοσμικές εκδηλώσεις και τις τηλεοπτικές εκπομπές, διότι δεν έχω πια κάτι να προσφέρω. Δε μ’αρέσει να ταλαιπωρώ τον εαυτό μου, πηγαίνοντας σε εκδηλώσεις, από εκπομπή σε εκπομπή και να γίνομαι μαϊντανός, όπως γίνονται άλλοι για να περνούν την ώρα τους.

Λέξεις που κυριάρχησαν πάρα πολύ στην ζωή σας: Mόδα, ρούχο, ομορφιά και γυναίκα. Ποιες είναι οι εικόνες που σας έρχονται στο μυαλό, όταν ακούτε αυτές τις λέξεις;

Όταν σκέφτομαι μια γυναίκα μου έρχεται στο μυαλό τι ρούχο θα φορέσει, το πώς θα το φορέσει και δε θα τη φορέσει. Απ’ την άλλη η ομορφιά, η μόδα γενικότερα αναδεικνύει τη γυναίκα και τον άντρα και δεν τους εγκλωβίζει… Τότε η μόδα πρόσταζε άλλα πράγματα σε όλους τους τομείς, διότι η μόδα δεν είναι μόνο στα ρούχα, είναι σε όλα. Σήμερα δυστυχώς (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων) έχουν αλλάξει και τυποποιηθεί όλα τα πράγματα, απ΄τα ρούχα, μέχρι και τη διασκέδαση. Έχει μπει για τα καλά το ίντερνετ στη ζωή όλων των ανθρώπων και κυρίως των νέων παιδιών, αυτό σε κάποιες περιπτώσεις κάνει καλό και σε άλλες όχι…

                   filimonas-4 filimonas-5

Κάποιο νέο παιδί που μας διαβάζει αυτή τη στιγμή και θέλει να ασχοληθεί με το χώρο της μόδας, ποιες είναι οι συμβουλές που θα του δίνατε;

Θα του έλεγα να μην το δει σαν επάγγελμα, να αγαπήσει αυτό που κάνει, να θέλει να το προβάλει και να μπορεί να αφήσει πίσω του ένα έργο. Κάποια στιγμή με κάλεσαν να διδάξω στο Ιεκ Δέλτα, διότι ήθελαν να ανοίξουν το τμήμα μόδας. Κάθισα 13 μήνες, γιατί έβλεπα ότι τα παιδιά δεν τα ενδιέφερε να μάθουν. Με ρώταγαν χαρακτηριστικά: «Με μία επίδειξη θα γίνουμε;» κι άλλα τέτοια και σταμάτησα, διότι δεν ήθελα να πάρω στο λαιμό μου οικογένειες που στερούνταν πράγματα, για να μπορέσουν να σπουδάσουν και να γίνουν κάτι τα παιδιά τους… Ζούμε σε μια εποχή της ταχύτητας, το καλάμι καβαλιέται πολύ εύκολα λόγω αυτού και δεν είναι καλό, διότι σταρ δε γίνεσαι απ΄τη μια μέρα στην άλλη, θέλει πολύ δουλειά και κόπο.

Είστε ένας άνθρωπος που έχετε κάνει πολλά πετυχημένα πράγματα σε Ελλάδα και εξωτερικό. Θα ήθελα να σταθούμε στο εξωτερικό που το ζήσατε έντονα και να μου πείτε μια εικόνα που σας έρχεται στο μυαλό και θυμάστε με συγκίνηση και νοσταλγία…

Πράγματι έχω ζήσει αρκετά το εξωτερικό… Έχω πολλές εικόνες, αλλά μια που μου έρχεται στο μυαλό είναι ότι θυμάμαι που είχα κάνει μια επίδειξη στο Λονδίνο, η οποία είχε οργανωθεί από εκεί, εκτός από εμένα είχε δείξει δουλειά του ο YFSL, η Ντόζιαν, η Μαίρη Κουάν, κ.α. Αυτό που μου είχε κάνει τότε εντύπωση (διότι την παρουσίασε ο Ρεξ Χάρισον, που ήταν το ίνδαλμά μου) ήταν η συγκίνηση που ένιωσα να λέει το όνομα μου ένας τέτοιος άνθρωπος… Μια άλλη εικόνα που έχω στο μυαλό μου τώρα είναι όταν έκανα μια επίδειξη στο Βίλνιους, όπου ήμουν τιμώμενο πρόσωπο από τον Δήμο. Θυμάμαι είχαν έρθει για casting 60 πραγματικές καλλονές και δεν μπορούσα να απορρίψω καμία… κ.α πολλά…

                              filimonas-3

Κάνατε φιλίες στο εξωτερικό;

Είχα μια φιλία με τον Versage, τον Ferre, τον Jean Desses, με τον Valentino, παρόλο που ήμασταν 2,5 χρόνια μαζί ήταν απόμακρος, δηλαδή ήταν ένα σνομπ δημιούργημα της Ιταλίας. Θυμάμαι καθόμασταν δίπλα-δίπλα και δύσκολα επικοινωνούσαμε…

Αυτός ο ανταγωνισμός της Ελλάδας (κάτι που υπήρχε τότε και υπάρχει ακόμα μέχρι σήμερα) υπήρχε και στο εξωτερικό;

Όχι στο εξωτερικό ήταν και είναι διαφορετικά τα πράγματα, ο καθένας κοίταγε μόνο τη δουλειά του και τίποτα άλλο. Εδώ υπάρχει αυτή η κακομοιριά και η μιζέρια.

Αν και έχετε φύγει αρκετά χρόνια απ΄την ενεργό δράση. Από όσο παρακολουθείτε τη μόδα, ποιους σχεδιαστές ξεχωρίζετε;

Από ότι βλέπω σε βιτρίνες ή σε περιοδικά κτλ, ξεχωρίζω την Σήλια Κριθαριώτη, τους Mi-Ro, τον Πάρη Βαλταδώρο, τώρα ίσως να αδικώ κάποιους, διότι παρακολουθώ όσο παλαιότερα τη μόδα…

                                                     filimonas-1

Ποιες είναι οι διαφορές που είχαν τα μοντέλα του τότε και του σήμερα;

Τα μοντέλα που είχαμε τότε δεν ερχόντουσαν να βάλουν το ρούχο και μετά να το κλοτσήσουν, να το πετάξουν και να βάλουν το άλλο. Τότε σεβόντουσαν το σχεδιαστή, τα ρούχα του. Θυμάμαι έβαζαν μαντίλι στο κεφάλι για να μην φύγει το μακιγιάζ και βάψει το ρούχο. Στα τελευταία χρόνια της καριέρας μου, θυμάμαι είχαμε τουρίστριες και όχι μοντέλα, ελπίζω να έχουν αλλάξει τα πράγματα, διότι όπως σου είπα και πριν δεν παρακολουθώ επιδείξεις κτλ…

Πράγματι δε σας βλέπω σε κάποια επίδειξη μόδας, αποκλείεται εσάς να μην σας καλούν. Αυτό το κάνετε κατ΄επιλογή;

Ναι πράγματι δεν επιδιώκω να πηγαίνω σε επιδείξεις. Ο λόγος που δεν πηγαίνω είναι ότι διότι μια γκριμάτσα μου ή μια αφηρημάδα μου μπορεί να αποτυπωθεί σε φωτογραφία και να πουν «να, σνομπάρει, κάνει, δείχνει», οπότε… μακριά!

                               filimonas-7

Τι θα θέλατε να πείτε, κλείνοντας αυτή την συνέντευξη;

Αυτό που θέλω να πω είναι ότι ο οποιοσδήποτε άνθρωπος, κάνοντας την οποιαδήποτε δουλειά, να την κάνει με αγάπη, σεβασμό, σοβαρότητα και όχι για οποιοδήποτε άλλο λόγο. Από εκεί και έπειτα όλα τα άλλα θα έρθουν από μόνα τους.

Οι φωτογραφίες είναι από το internet

Share this...
Share on FacebookShare on LinkedInPin on Pinterest

RELATED ARTICLES

Iris Apfel: Ένα fashion icon ετών 96!

Iris Apfel: Ένα fashion icon ετών 96!

Η εκκεντρική διακοσμήτρια, με statement τα oversized γυαλιά της, γεννήθηκε το 1921 στην Αστόρια. Ασχολείται με την εσωτερική διακόσμηση και κατάφερε να είναι μια επιτυχημένη businness woman αλλά και fashion icon. Κατάφερε με το στυλ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Christian Louboutin: Η ιστορία του θρύλου των πιο διάσημων παπουτσιών στον κόσμο

Christian Louboutin: Η ιστορία του θρύλου των πιο διάσημων παπουτσιών στον κόσμο

Ένας ζωντανός θρύλος της γυναικείας υπόδησης ο Christian Louboutin έχει καταφέρει να κάνει όνειρο ζωής πολλών γυναικών, την απόκτηση ενός ζευγαριού από τις δημιουργίες του. Ο κόκκινος πάτος είναι το σήμα κατατεθέν του γνωστού οίκου

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
BVLGARI: Ένας ιταλικός οίκος με ελληνικές ρίζες

BVLGARI: Ένας ιταλικός οίκος με ελληνικές ρίζες

Όλοι γνωρίζουμε τον ιταλικό οίκο κοσμημάτων BVLGARΙ. Στην πραγματικότητα πρόκειται για έναν οίκο με ελληνικές ρίζες. Το 1884 ο Έλληνας Σωτήριος Βούλγαρης, με καταγωγή από τα τουρκοκρατούμενα ακόμη Ιωάννινα, μετανάστευσε στην γειτονική Ρώμη. Εκεί ίδρυσε

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ